Roadtrip Skotland

I midten af maj var jeg 5 dage i Skotland med mine forældre, og det var en skøn skøn tur. Vi så Skotland fra sin allersmukkeste side i højt solskin og meget varme temperaturer.

Hvorfor Skotland?
Det hele startede med at min mor og jeg var til noget middelalderdage på Spøttrup Borg i sommeren 2017. Det vidste sig at være VM i middelalderkampsport og vi brugte knap 10 timer på at se mænd og kvinder fra hele verden slå hinanden til plukfisk bevæbnet medd sværd og økser, beskyttet af ægte tung rustning. Det var helt fantastisk og vi var hooked!

Da vi så et par dage efter opdagede at 2018's VM skulle afholdes i Skotland, begyndte vi at drømme. Skotland var jo ikke så frygteligt langt væk, det var et land vi altid gerne ville se. og far kan finde ud af at køre i den forkerte side af vejen efter hans ophold i Kenya. En plan begyndte at tage form.

Roadtrip
Men lidt input og anbefalinger fra en veninde, der har boet i landet, sad jeg møjsommeligt og planlagde en femdages tur. Vi ville ankomme torsdag eftermiddag, have hele fredag til at undersøge Edinburgh, køre til Perth og Scone Palace for at se VM lørdag, tjekke ud søndag og køre først til Stirling Castle og dernæst op igennem den smukke natur op langs søerne for at overnatte ved bredderne af Loch Ness. Mandag kørte vi videre op til Inverness og derfra ned omkring Culloden Battlefield og dernæst videre ind igennem Cairngorm Nationalpark ned til Balmoral Castle og videre ned forbi Perth og tilbage til Edinburgh. Tirsdag ville vi flyve hjem igen.

Vi fløj med KLM fra Aalborg til Edinburgh via Amsterdam. Hotellerne fandt jeg gennem www.hotels.com, og bilen blev lejet hos Enterprise Rent-A-Car via www.rentalcars.com og hentet og afleveret i lufthavnen. Det kunne ikke have gået mere gnidningsfrit; eneste skår i glæden var, at jeg oprindeligt havde booket os på et eftermiddagsfly hjem til Aalborg, men KLM ændrede kort efter afgangen, og vi i stedet først landede 22.30 - lidt træls, men til at overleve.

På kortet her kan du se den præcise rute vi kørte - i alt 672 km rundt i det skotske landskab. Vi kaldte det højlandet, men de rigtige highlands ligger i nordvest og starter omtrent ved Loch Ness. Men hvoromalting er så kørte vi rundt i bjerge og bakker, gennem skov og langs søer, og vi var meget imponerede!

Jeg kan anbefale:
  • Jolly Judge - Skøn lille kælderpub nær Edinburgh Castle med to ting på menuen: toasties (grillede trekantsandwiches) og dagens suppe. Maden er simpel men velsmagende og ganske billig - en perfekt frokost.
  • Primark, Edinburgh - Lad os være helt ærlige her. Jeg er endnu aldrig stødt på en Primark, jeg ikke var fan af. Billig tøj i forholdvis god kvalitet og med noget for enhver stil.
  • Stirling Castle - Selve slottet er lidt af en klods øverst på et lille bjerg, men uendelig meget skotsk historie har udspillet sig her eller lige i nærheden. Blandt andet opvoksede Mary Stuart (Queen of Scots, hende Elizabeth I halshuggede) her. Det kostede £15 at komme ind (£9 for børn, £12 for 60+), og det er pengene værd. En gratis tourguide viser rundt en gang i timen og fortæller indlevende om slottets lange historie i knap en time. Herudover er der flere rum i selve kongeboligen der er indrettet som det var engang og "skuespillere" levendegører historien. Der er også en stor udstilling om selve slottet, om de perfekt bevarede køkkener i kælderen, om den skotske højlandsgarde og meget mere.
  • Glencoe - Gudesmuk stykke natur, der ikke kan indfanges af selv den bedste fotograf. Det er bare så -stort-. Rullende bakker, bjerge og klipper, goldt men alligevel også fuld af liv i form af klukkende vand og stædige vindblæste buske. Et absolut must see hvis man kører mod Loch Ness.
  • Cairngorm Nationalpark - I stedet for at tage den direkte vej sydpå ad hovedvejen A9 kørte vi af de mindre veje op og ned igennem bjergene, dalene og skovene, der udgør Cairngorm. Det er lige så smukt som førnævnte Glencoe - bare mere grønt. I blændende solskin kørte vi forbi skilifte og pister, og trampede på bremsen, når det gik hastigt ned af bakke igen. Cairngorm er endnu et must see, hvis man er glad for natur.
  • Cairn Hotel, Edinburgh -Tre stjerner har hotellet her - og rummene er de flotteste, største og mest velholdte jeg nogensinde har oplevet + den bedste seng jeg længe har sovet i. I morgenmads restauranten kan man hver morgen for £6.5 spise alt, hvad man overhovedet kan og der er toast, scrambled eggs, bacon, baked beans, lidt forskelligt pålæg og yoghurt. Forholdsvist simpelt men mættende. Hotellet ligger meget centralt med kun 20 min gang ned til den gamle by og slottet.

Vi så desuden
  • Edinburgh Castle - indeholder blandt andet et krigsmusem, de skotske kronjuveler, The Stone of Destiny, en udstilling om de mange fanger under USAs borgerkrig, m.m. Desværre ret dyr (£18.50 pr person, £11.5 for børn, £15 for 60+) + £3.5 for en audioguide der var uendelig kedelig at høre på, og for at gøre skidt værre viste det sig de også midlertidig havde lukket udstillingen med de kongelige gemakker, UDEN at tage det mindste af prisen. Her var dog også en gratis tourguide der gave en ca. halv time lang rundtur, hvilket løftede stemningen lidt igen.
  • Scone Palace - Ligger ca en times kørsel nord for Edinburgh og har en vigtig rolle i den skotske historie. Vigtigst af alt, her blev 42 konger kronet, og her stammer The Stone of Destiny fra. Huset er i dag mere et stort hus end slot/palads og den nuværende ejer er den ottende Earl of Mansfield. Det var her IMCF afholdte VM i Middelalderkampsport og vi sad på tribunerne fra 10-18 og blev godt og grundigt solbrændte (hvem havde lige troet man skulle have solcreme med til Skotland??)
  • The Trossachs National Park - Vi kørte langs den vestlige bred af Loch Lomond ad hovedvej A82, så så jo kun en brøkdel, men det vi så var smukt.
  • Urquhart Castle - Ruinerne af et mere end 1000 år gammelt slot ved Loch Ness bredder. Det var desværre lukket, da vi endelig kom derop, men vi kunne se på det fra et udsigtspunkt.
  • Loch Ness - Det er en fin sø. Meget lang. Vi kørte langs den vestlige bred fra bund til top, men så desværre ikke andre søuhyrer end de utallige bamser og magneter, der var i samtlige souvenirbutikker i enhver by, vi kom forbi.
  • Loch Ness Clansman Hotel - Meget slidt men godt, og en fantastisk god restaurant. Clansman Hotel bærer tydeligt præg af at være et samlingssted for turister der blandt andet skal ud at sejle på søen, og vi så adskillige turistbusser læse utallige mennesker af der forsvandt ind i den enorme souvenirbutik, inden de krydsede vejen og gik ned til bådene. Vi ankom selv meget sent søndag, da et trafikuheld allerede søndag morgen spærrede vejen i Fort Williams - dette hørte vi bare først da vi sad halvanden km fra den lille by lidt i seks om aftenen, og vi enten kunne vente og håbe eller køre tilbage samme vej vi kom og køre en knap 5 timers omvej. Vi endte med at vente i ca halvanden time, men kom så endelig videre. Vi var ved hotellet ca 20:30, hvor vi lige nåede at tjekke ind og bestille aftensmad, inden de lukkede restauranten kl 21. Maden var helt fantastisk, og efterfølgende hjalp tjeneren os med at udvælge tre forskellige slags skotsk lokal whisky, som vi kunne smage. Whiskydrikkere bliver vi nok aldrig, men vi sov alle virkelig godt den nat.
  • Leakey's Bookshop - en brugtbogs butik, der ligger i en gammel gælisk kirke i Inverness. Priserne er ikke specielt billige, men de har bogstaveligt talt bøger fra gulv til loft, og det har enormt meget charme, så bare det lige at gå ind for at kigge kan anbefales.
  • Culloden Battlefield - Vi var lidt naive og troede vi kunne finde noget a la kirken og gravstederne, man ser i Outlander - men stedet er enormt, og kræver mange times gåtur rundt i landskabet, hvilket vi desværre ikke havde selvom vejret var perfekt. Vi tog i stedet lige 5 minutters kig ud over sletterne, inden vi gik ind i gavebutikken og dernæst kørte videre.
  • Balmoral Castle - Dronningens skotske residens. Et flot slot som man kan få lov at se fra april til juli for £11.50 (børn £6, 60+ £10.50).

Ting jeg ville ønske jeg havde vidst inden jeg rejste
Det viser sig, man kan købe et slags tourkort der giver gratis adgang til 70 forskellige historiske seværdigheder om sommeren. Jeg tror vi lå lige på grænsen til om det kunne betale sig, men hvis man er i landet lidt længere eller skal ind og se endnu flere slotte eller kulturelle seværdighder, så er det værd at kigge nærmere på.